Martha Bremser: Fifty Contemporary Choreographers

Martha Bremserin Fifty Contemporary Choreographers kuuluu kirjasarjaan, joka esittelee kirjoissaan aina viisikymmentä tietyn alan keskeistä tekijää tai ajattelijaa (muita osia ovat mm. Fifty Major Philosophers ja Fifty Key Thinkers in International Relations). Varsinaisia kirjoittajia kirjassa on jopa 31 eli eri näkökulmien laajuus on merkittävä. Kaikki viisikymmentä artikkelia rakentuu saman peruskaavan ympärille: käsiteltävästä koreografista kerrotaan muutaman sivun verran ja lopussa on esitelty hänen henkilötietonsa (syntymäaika ja -paikka, koulutustiedot, tanssi-uran työpaikat ja palkinnot), lista koreografioista sekä muuta luettavaa (haastatteluja, artikkeleja ja kirjoja).

Fifty Contemporary Choreographers on siis erinomainen lähdeteos haluttaessa löytää perustiedot jostakin koreografista ja vinkkejä muista lähteistä. Suomen tanssiyhteisössä contemporary-termiä käytetään useimmiten nykytanssin kontekstissa, mutta kirjan sisällöstä löytyy myös monia nimenomaan balettikoreografeiksi profiloituvia henkilöitä. Itseäni lähtökohtaisesti kiinnostivat erityisesti artikkelit Matthew Bournesta, Mats Ekistä, William Forsythesta, Jiří Kyliánista ja Twyla Tharpista. Muita tuttuja nimiä löytyi mm. sellaisia kuin Pina Bausch, Trisha Brown, Merce Cunningham ja Steve Paxton. Lukiessani kohtasin myös minulle uusia kiinnostavia koreografeja kuten vaikkapa Elizabeth Strebin.

Martha Bremser: Fifty Contemporary Choreographers Copyright © 2015 Le Danseur Terrible

Martha Bremser: Fifty Contemporary Choreographers
Copyright © 2015 Le Danseur Terrible

Vaikka kirjassa on runsaasti kirjoittajia, ovat artikkelien sanamuodot melko yhdenmukaiset. En tiedä onko tämä toimituksellinen valinta, mutta minussa heräsi lukiessani kysymys, että onko tanssikirjoittaminen todella näin kaavoihin kangistunutta, että toistelemme samoja sivistyssanoja tavoittamatta kuitenkaan erityisen omaleimaista ääntä. En halua ehkä hetkeen kuulla sanoja ”subject matter”, ”æuvre” tai ”idiosyncracy”. Tämän ilmiön keskeinen ongelma on se, että kirja on kiinnostavuudestaan huolimatta todella raskasta luettavaa. Reilu parisataasivuinen lätty vei minulta noin kaksi kuukautta lukea, koska samanlaisina toistuvat artikkelit puuroutuvat päässä yhdeksi ja samaksi eetokseksi. Taistelin usein tämän ristiriidan kanssa, että miten voi kirja olla samaan aikaan niin kiinnostava ja inspiroiva, mutta kuitenkin niin raskas, hidas ja tuskallinen lukea.

Takakansiteksti mainostaa jokaisesta koreografista olevan kirjoitettu ”a critical essay”. Suhtaudun hyvin kriittisesti tähän niinsanottuun kriittisyyteen, koska väitän sen ilmenevän kirjassa hyvin harvoin. Kirjoittajat ovat varmastikin valittu niin, että he ovat hyvin perehtyneitä koreografiin, josta kirjoittavat. Ja tämän on toimituksellisesti ihan järkevä ajatus. Kuitenkin tosiasiahan on se, että ihminen harvoin perehtyy syvällisesti taiteilijaan, josta hän ei ollenkaan pidä. Näinollen artikkelit ovat harvoin kriittisiä (sellaisen osuessa kohdalle lukijana jotenkin virkistyy erilaisesta tekstistä), koska kirjoittajat ovat selvästi kiinnostuneita tekstinsä kohteesta ja puolustelevat hänen taiteellisia valintojaan ja kehuvat hänen työn jälkeään hieman mainostavaan tyyliin. Tämä voi olla myös liitännäinen kirjan amerikkalaisuuteen ja siellä tyypillisempään kirjoittamisen tapaan, joka eurooppalaiselle lukijalle voi hieman tökätä vastaan.

Fifty Contemporary Choreographers on kuitenkin todella hyvä kirja ja sen sisältö on ansiokkaasti koottu. Siihen on kerätty kirjoittamishetkellä (1999) elossa olleita koreografeja – ilmeisesti siirtyessään tästä maailmasta tuonpuoleiseen lakkaa myös olemasta ”contemporary” ja siirtyy ”historiallisten” hyllylle. Osa kuitenkin tähän päivään mennessä on ehtinyt siirtyä vapaammille esiintymisareenoille. Minä sain kirjaa lukiessani ehkä noin viisikymmentä uutta koreografiaideaa, joten sisältö voi osoittautua inspiroivaksi. Hyvä vinkki lukijalle voi olla tietokoneen pitäminen lähettyvillä, koska ajoittain hyvin kirjoitetuista kuvailuista huolimatta (tai juuri niiden takia) tulee tarve katsella käsiteltävän koreografin töitä myös YouTubesta. Multimediaa ymmärtävä kustantaja olisi ehkä jopa tehnyt mainituista teoksista YouTube-soittolistan valmiiksi. Kirja olisikin kullanarvoinen eKirjana, jolloin siihen voisi sisällyttää myös videonäytteitä. Nyt tämä osa vaatii lukijalta hieman viitseliäisyyttä.

Suosittelen Fifty Contemporary Choreographersia luettavaksi soveltuvin osin eli keskittymään niihin artikkeleihin, jotka ovat oman kiinnostuksen suhteen relevantteja. Koko kirjan lukeminen kannesta kanteen on opettavaista, mutta hyvin raskas prosessi. Samanlaisina toistuvat tekstit puuduttavat lukijan todella nopeasti. Lisäksi tein itse paljon muistiinpanoja, mikä myös hidastutti lukemista. Lisäksi on huomioitava, että nyt jo lähemmäs parikymmentä vuotta vanha kirja ei yllä aivan tähän päivään asti. Monet kiinnostavat tämän päivän tekijät kuten Christopher Wheeldon, Johan Inger, Ohad Naharin, Alexander Ekman ja Suomen lahja baletille, Jorma Elo, loistavat poissaolollaan. Kirja kuitenkin kattaa merkittävän siivun 60-90 -luvuilla aktiivisista koreografeista ja suomalaisessa kielenkäytössä kattaa nykytanssin lisäksi laajalti nykybalettia, tanssiteatteria sekä postmodernia tanssia. Pääasiassa sisältö rajoittuu ns. länsimaiseen taidetanssiin eli Pohjois-Amerikkaan, Eurooppaan ja (osittain) Australiaan. Kuitenkin pieni sivuhyppy Aasiaan tehdään Buton osalta, koska se on vaikuttanut paljon myös muiden alueiden nykytanssiin.

Tutkimukseen, opiskeluun ja opettamiseen Fifty Contemporary Choreographers on hyvää lähdemateriaalia. Lisäksi itselleni se osoittautui ideoita synnyttäväksi teokseksi. En kuitenkaan välttämättä suosittele useimmille kirjan lukemista kannesta kanteen. Aikansa voi mahdollisesti käyttää paremminkin. Toisaalta joskus voi päätyä tekemään yllättäviä löytöjä ja itselle uusia kiinnostavia koreografeja sekä työtapoja, mutta ei välttämättä sen tehokkaammin kuin YouTubessa surffaillessa.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s