Riikka Tolonen: Kohtauksia

Koreografia ja tanssi: Riikka Tolonen ja Pauliina Kyttä

Kohtauksia-harjoituskuva Copyright © 2016 Maija Mämmi

Kohtauksia-harjoituskuva
Copyright © 2016 Maija Mämmi

Flocking. Tehtävä on selvästi tunnistettavissa kahden sinimekkoisen naisen liikkuessa yleisön ympäröimänä kuulokkeet päässään. Ensin rauhallista legatoa, täydellinen zen ja hyvin hienovarainen kehittyminen vauhdikkaampaan, haastavampaan ja leikkisämpään liikkeeseen. Riikka Tolonen ja Pauliina Kyttä vaikuttavat kaksosilta, jotka liikkuvat yhteisen mielen ohjaamana.

Tolosen ja Kytän tanssi etenee yhteisestä harmoniasta tanssikumppanin haastamiseen. Miten kauan toinen pystyy seuraamaan? Ja milloin ajaa itsensä umpikujaan yrittäessään olla nokkela? Kisailu ei kehity missään vaiheessa aggressiiviseksi vaan tunnelma on positiivinen ja avoin naisten liikkuessa heitä ympäröivän yleisön keskellä.

Kohtauksia-harjoituskuva Copyright © 2016 Maija Mämmi

Kohtauksia-harjoituskuva
Copyright © 2016 Maija Mämmi

Yleensä tehtäväpohjaiseen improvisaatioon pohjautuvissa koreografioissa minua alkaa ärsyttää, jos tehtävä on liian helposti tunnistettavissa. Jostain syystä Riikka Tolosen taiteellinen opinnäyte Kohtauksia ei kuitenkaan tätä tunnetta aiheuta. Ehkä se johtuu tanssijoiden mutkattomasta suhteesta toisiinsa. Tai vielä todennäköisimmin hyvää tunnelmaa ruokkii Tolosen luonnollinen positiivisuus ja Kytän vaivaton läsnäolo. Molempien esiintyjyyden helppous – tai ehkä jopa esittämisen puute – tuo tanssin lähelle.

Tolonen valitsi toteuttaa opinnäytettään avoimena prosessina, johon hän jo hyvin alkuvaiheessa kutsui katsojia. Tämä on ollut teoksen rakentamisessa keskeinen elementti ja luulen sen ruokkineen tanssijoista huokuvaa välittömyyttä.

Kohtauksia-harjoituskuva Copyright © 2016 Maija Mämmi

Kohtauksia-harjoituskuva
Copyright © 2016 Maija Mämmi

Mielenkiintoinen puvustuksellinen, teknologinen ja jopa tarinallinen elementti oli teoksessa käytetyt langattomat kuulokkeet. Visuaalisesti ne istuivat mielestäni varsin hyvin puvustukseen, mutta kiinnostavampaa oli ehkä kuulokkeiden katsojassa synnyttämä epätietoisuus. Kuulevatko tanssijat jotain mitä me muut emme kuule? Mitä se mahtaa olla? Onko se jotain ennalta määriteltyä vai heillekin yllätyksenä tulevaa?

Kohtauksia-teos palvelee yleisöä, mikä ilmenee erityisesti Tolosen riisuessa kuulokkeet ja ojentaessaan ne katsojalle. ”Haluatko kuunnella?” Ensin tanssijan salainen auditiivinen kokemus jaetaan yhdelle katsojalle – ja lopulta kaikille Tolosen viestiessä äänimiehelle kääntämään musiikin kaiuttimista kaikkien kuuluville.

Riikka Tolonen on luonut yhdessä Pauliina Kytän kanssa harmonisen kokonaisuuden, joka ei kiusaa, töki tai ärsytä. Se ei myöskään tarjoa suuria yllätyksiä, mutta niitä ei oikeastaan jää kaipaamaankaan. Teoksesta tulee katsojalle hyvä olo, tanssiminen on sujuvaa ja mielenkiinto pysyy kuulokesalaisuuden myötä hyvin yllä. Mielestäni Kohtauksia olisi helposti vietävissä monenlaisiin tiloihin ja tapahtumiin, joissa tanssia esitetään myös tavanomaisen teatteritilan ulkopuolella. Hyvinvointitaiteen ollessa kovassa huudossa väittäisin Kohtauksia olevan juuri sellainen teos, jonka nähtyään kävelee hieman kevyemmin.

Theseus: Kohtauksia tanssiteos: Prosessikeskeinen työskentely improvisaation keinoin kohti tanssiteosta

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s