Zena Rommett Floor-barre ja parit pas de chevalit

Syksyllä saimme kuudeksi viikoksi baletin moduulitunneille vierailevaksi opettajaksi lempeän Charlotte Fürstin. Tanssinopettamisen lisäksi fysioterapian (en ole varma rinnastetaanko sjukgymnast nykyään fysioterapeuttiin vai aiempaan lääkintävoimistelijan nimikkeeseen), pilateksen, lattiatangon ja Rosen-metodiikan (Rosenrörelse) alalla kouluttautunut Fürst on kaikin puolin miellyttävä persoona ja selkeä opettaja. Hän on toiminut Tukholman lisäksi pitkään New Yorkissa, mutta tietääkseni opettaa nyt pääasiassa Ruotsissa.

Olen tehnyt aiemminkin lattiatankoa, mutta tämä kokemus poikkesi selkeästi kaikista aiemmista. Muistiini on syöpynyt lähinnä lihakset krampissa puserrettuja aukikiertoja sekä loputtomilta tuntuvia grand battementeja, jotka eivät ole totta puhuen erityisesti parantaneet tekniikkaani. Olen jopa päätynyt pohtimaan maaten tehtyjen harjoitteiden mielekkyyttä, koska ihmisen asento selällään ei ole sama kuin pystyssä eivätkä liikkeet kohdistu niitä suorittaviin lihaksiin samalla tavalla. Fürstin opettama Zena Rommett floor-barre toimii kuitenkin aivan vastakkaisella tavalla. Pääasiallisena tavoitteena on löytää sopiva painonsiirto ja sitä kautta tasapaino tukijalalle välttäen ylimääräistä lihasjännitystä.

Copyright © 2014 Le Danseur Terrible

Copyright © 2014 Le Danseur Terrible

Charlotte Fürst aloitti kaikki tunnit kanssamme puolen tunnin lattiatangolla. Liikkeet tehtiin selällään tai kyljellä maaten. Ensimmäisellä kerralla ihmettelin tapahtuuko tässä nyt oikeasti yhtään mitään, koska harjoitteet eivät olleet mielestäni millään muotoa raskaita. Ojentaessamme jalkaa lattiaa pitkin tai nostaessamme sitä hyvin maltillisesti ylös Fürst painotti kasvojen rentouttamista ja muutenkin tarpeettomasta lihastyöstä luopumista. Hän kertoi ensimmäisellä tunnilla lyhyesti myös harjoittamastaan Rosenrörelse-metodista. Marion Rosenin kehittämässä terapiamuodossa pyritään löytämään kosketuksen avulla lihasjännityksiä, joiden vapauttaminen voi tuoda pintaan tiedostamattomia tunteita ja muistoja. Tämä tausta, ja yleensäkin kiinnostus ensisijaisesti ihmisen hyvinvointiin, näkyy mielestäni Fürstin työskentelyssä. Baletissa liikettä usein jopa ylityöstetään ja Fürst lähestyy liikettä enemmänkin rentouden kautta.

Yllättäviä asioita alkaa tapahtua, kun lattialta siirrytään tangon ääreen. Charlotte Fürst sanoo teetättävänsä lattiatankoa saadakseen ihmiset oikeasti seisomaan jalkojensa päällä ja tämän suhteen hän on todella sanansa mittainen nainen. Vaikka tankosarjat olivat hyvin nopeatempoisia, huomasin seisovani varsin vaivattomasti ja itseasiassa suuren osan ajasta irti tangosta. Rivakat pas de chevalit alkoivat jo tuottaa päänvaivaa, mutta muuten liike oli rentoa ja vapaata. Keskilattialla koin myös uusia tuntemuksia huomatessani tilassa liikkumisen olevan helpompaa ja tasapainon vakaampi.

”To every action there is always opposed an equal reaction.”
-Isaac Newton

Tärkeimmät asiat, jotka Fürstin opetuksesta tarttuivat minuun, olivat rentoutuminen (myös kasvoista) ja tukijalan päälle nouseminen. Kuulostaa yksinkertaiselta ja ikuisesti toistettavalta, mutta jokainen tanssija tietää miten paljon näitä asioita joutuu pyörittelemään. Omassa kehossani merkittävä muutos tapahtui koukkuselinmakuulla. Esimerkiksi pilateksessa painotetaan yleensä, että paino on tasaisesti molemmilla lantion puoliskoilla jalkojen tehdessä eri asioita. Vaikka kuitenkin todellisuudessa yhdellä jalalla seistessämme (ja työjalan tehdessä jotain muuta) olisi fysiikan lakien vastaista seistä paino tasan molemmilla puolilla. Painonsiirto työjalan lantiopuoliskolle lattialla on pieni asia, joka voi vaikuttaa paljon pystyasennossa työskentelyyn.

Lopulta tanssi on aika suurelta osin fysiikkaa. Charlotte Fürst viittasi usein tunneillaan Isaac Newtonin kolmanteen mekaniikan lakiin: jokaisella voimalla on vastavoima, joka on yhtä suuri, mutta vastakkaissuuntainen. Ja jos palautat mieleesi kaikki ne kerrat kun baletinopettajasi on huutanut sinulle ristivedosta, tämä alkaa yhtäkkiä kuulostaa hyvinkin järkevältä.

Charlotte Fürst: The Possibilities of Ballet and Floor-barre in Expanding Dancers’ Potential (Nordic Journal of Dance)

Enterprise Magazine: Med känsla för kroppen

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s