Danielle Polanco workshop

Tukholmassa järjestettiin The Fashion Throwback Ballin yhteydessä myös voguing-workshop. Opettajana oli ballin tuomarinakin toiminut yhdysvaltalainen tanssija ja koreografi Danielle Polanco. Hän on tehnyt töitä kunnioitettavan monen tunnetun muusikon kanssa. Tanssijana hän teki läpimurtonsa Amerien 1 Thing -musiikkivideolla ja on sittemmin esiintynyt monilla videoilla kuten LL Cool J:n Control Myself, Kat Delunan Whine Up, Usherin Love in This Club, Lady Gagan Born This Way ja Judas, Beyoncén Run The World (Girls), Fergien A Little Party Never Killed Nobody (All We Got) ja Jennifer Lopezin Same Girl. Koreografian hän on tehnyt useampaankin Beyoncén ja Jennifer Lopezin videoon. Näyttelijänä Polanco on toiminut mm. tanssielokuvassa Step Up 2 ja Broadwaylla West Side Storyssa.

Ei ole harvinaista, että tanssimaailman starat laitetaan vetämään workshopeja, koska nimi tietenkin myy. Kaikki taitavat tanssijat eivät kuitenkaan välttämättä ole hyviä opettajia ja tämän ilmiön olen joskus kursseilla joutunut huomaamaan. Danielle Polanco on kuitenkin nuoresta iästä huolimatta varsin tarkkasilmäinen opettaja ja tietää mitä oppilailtaan haluaa. Vuorovaikutus on hyvin rentoa ja välitöntä sekä palautettakin hän ehtii antamaan suurehkosta oppilasjoukosta huolimatta. Voguingissa House of Ninjaa edustava Polanco opettaa New Yorkissa Peridance Capezio Centerissä sekä Exile Professional Gymillä Vogue Femmeä ja Femologya. Nämä kaksi lajia olivat siten kurssiohjelmassa myös Tukholman Dansmuseetilla.

Tanssijat dippaavat tunteella Vogue Femme -tunnilla Copyright © 2014 Le Danseur Terrible

Tanssijat dippaavat tunteella Vogue Femme -tunnilla
Copyright © 2014 Le Danseur Terrible

Workshopin ensimmäinen tunti oli Vogue Femmeä. Peilitön tila voi aiheuttaa opetuksellisia haasteita, mutta Polancoa tämä ei paljon hidastanut. Aloitimme catwalk-kävelyillä lisäten siihen käsiä sekä edeten muihin pakollisiin elementteihin – duckwalkiin, dippeihin ja lattiatekniikkaan. Harjoitteet olivat suurelta osin drill-tyyppisiä eli teimme tiettyä tekniikkaa toistoina läpi lisäten omaan taitotasoon sopivassa määrin teknisiä hienouksia. Näiden pohjalta saatiin sitten rakennettua eri elementit sisältäviä kokonaisuuksia sekä myös improvisaatiotehtävä, jossa siirryttiin elementistä toiseen Polancon merkistä. Workshopien ongelmana on joskus hyvin suuret taitotasoerot, jolloin opettajan täytyy löytää sopivat harjoitteet, josta hyötyvät niin aloittelijat kuin myös pitkälle edenneet. Mielestäni tässä Danielle Polanco onnistui erinomaisen hyvin, koska tekniikkaharjoitteista oli helppo rakentaa omien taitojen mukainen. Tarkkarajaisista tanssisarjoista luopuminen voi siis joskus olla open level -lyhytkursseja opettaessa hyvä vaihtoehto.

Korkkaritekniikkaa Femology-tunnilla Copyright © 2014 Le Danseur Terrible

Korkkaritekniikkaa Femology-tunnilla
Copyright © 2014 Le Danseur Terrible

Jälkimmäinen tunti oli Polancon kehittelemää Femologya. Korkokengillä tanssittava tunti on hyvää perustekniikkaa erityisesti Runway-sarjassa kilpaileville tanssijoille sekä myös hyödyllinen lisä voguingiin tai showtanssiin. Olen muutaman kerran tanssinut korkkareilla, mutta nyt olin ensimmäistä kertaa varsinaisella korkkaritunnilla. Balettitaustasta on selvästi aivan merkittävää hyötyä, koska niin voimaa kuin tasapainoa puolivarpailla liikkumiseen löytyy kiitettävästi. Olin oikeastaan yllättynyt miten luontevalta korkokengillä liikkuminen tuntui. Ohjelmaan kuului tekniikkatreeniä eri stancejen sekä kävelyn muodossa sekä sulavien vaihtojen hiomista. Treenasimme tälläkin tunnilla oppilaiden toiveesta drill-tyyppisesti, sekä teimme lopussa tanssisarjaa.

Femologyn ajatus perustuu jossain määrin samoihin oppeihin ryhdistä ja naisellisesta poseerauksesta, jotka menneinä vuosikymmeninä kuuluivat hienostuneen naisen elkeisiin. Danielle Polancon häpeilemättömän ronski bronxilainen puheenparsi ja Grace Kellyn glamouria jäljittelevä liikehdintä ovat vaikuttava yhdistelmä. Olemme keskustelleet koulussa siitä millaista kieltä on sopivaa käyttää tai millaista musiikkia tunneilla voi soittaa. Polanco veti kyllä mennen tullen pohjat alatyylisessä kielenkäytössä verrattuna aiempiin opettajiini, mutta totta puhuen se ei kyllä häirinnyt pätkääkään. Itse kuuntelen mielummin opettajaa, joka on reilusti oma itsensä kuin suodattaa kaiken puheensa pyhäkoulukelpoiseksi. Danielle Polancon workshop oli monessa suhteessa loistava kokemus. Niin sisältö kuin opetuskin oli erittäin laadukasta ja sain irti paljon asioita niin tanssijana kuin opettajana. Keskustelin tuntien jälkeen edellisen päivän ballissa tuomarina olleen Daniel Lugon kanssa. Hän oli vaikuttunut edistymisestäni päivän aikana ja antoi hyvin rohkaisevaa palautetta. Sen pohjalta on mukava jatkaa työskentelyä.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s