Mitä tehtäis?

Koreografia: Virve Varjos
Musiikki: Marko Salmela

Raksahommissa Copyright © 2014 Anna-Maria Pekkinen

Raksahommissa
Copyright © 2014 Anna-Maria Pekkinen

Kevättalvella 2014 esitimme Kuopion Musiikkikeskuksella lapsille suunnattua Mitä tehtäis? -produktiota. Koreografian oli suunnitellut viimevuotisen Salamud-teoksen tapaan Virve Varjos ja musiikin sävelsi Marko Salmela. Alunperin suunnitelmissa oli tehdä yhteistyötä pienimuotoisen muusikkokokoonpanon kanssa, jotta saisimme tarpeen vaatiessa helposti kuljetettua produktiota eri paikkoihin. Jossain vaiheessa pianisti-huilisti-haitaristi-klarinetisti -settiin alkoi ilmestyä niin timpanistia kuin vibrafonistia ja myös hieman eksoottisempi theremin. Soittajina toimivat Salmelan lisäksi musiikkipuolen opiskelijat. Kuten olen ehkä jo aiemminkin todennut niin elävä musiikki tuo aina käytännön haasteita tullessaan, mutta siitä huolimatta se antaa tanssiin niin paljon lisäenergiaa, etten ikinä luopuisi siitä mahdollisuudesta.

Produktion harjoitukset alkoivat syystalvella 2013 ja jo ennen lukuvuoden alkua Varjos oli kysellyt ihmisiltä halukkuutta osallistua. Hänen mainittuaan mahdollisesta romanttishenkisestä balettipätkästä olin tietenkin heti kiinnostunut. Syksyllä Varjos sitten kysyi minulta, että suostuisinko tanssimaan eräänlaisessa drag-roolissa varvastossuilla. Olin treenannut jonkinverran varvastekniikkaa, mutta en koskaan aiemmin oikeasti tanssinut tai esittänyt mitään kärkkäreillä. Haaste oli todella houkutteleva, joten tartuin siihen ja aloin keskittää määrätietoisemmin energiaa varvastekniikan kehittämiseen esityskuntoon. Jokainen baletin ystävä on varmasti nähnyt niitä kiusallisia tanssiteoksia, joissa liian nuoret tai muuten vielä riittämättömillä taidoilla varustetut tanssijat on laitettu esiintymään kärkkäreillä vain koska opettaja on niin halunnut. Nämä hetket tuottavat katsojalle lähinnä ahdistusta, kun hampaitaan kiristellen joutuu seuraamaan selviävätkö tanssijat esityksen läpi loukkaantumatta. En halunnut päätyä aiheuttamaan kenellekään katsojalle tätä kokemusta.

Duunarin herkkä puoli kuoriutuu esiin Copyright © 2014 Anna-Maria Pekkinen

Duunarin herkkä puoli kuoriutuu esiin
Copyright © 2014 Anna-Maria Pekkinen

Lapsille suunnatuksi teokseksi tarina on melko ajankohtainen ja poliittinen. Syrjäytymisvaaran alla olevat rouva tohtori, tohtorin rouva ja nuori hulttio päättävat alkaa yhdessä etsiä töitä ja tämä motiivi johdattelee kolmikkoa erilaisiin paikkoihin. Esittäminen perustui pitkälti hahmokeskeisyyteen ja koroegrafi rohkaisi stanislavskilaiseen roolin rakentamiseen. Uskon itsekin aika paljon metodinäyttelemiseen, joten tämä oli mielekäs tapa lähestyä roolia. Lisäksi (lähes) kaikki vaihdot tehtiin lavalla yleisön nähtävillä, joten hahmonvaihdokset olivat tavallaan liukuvia tai ehkä saman henkilön eri puolia.

Minulla oli esityksessä kaksi roolia. Saavuin lavalle raksamiehenä asiaankuuluvasti haalareihin, kypärään ja raskaisiin kenkiin varustautuneena. Raksakohtauksen päätteeksi riisuuduin haalaristani, jonka alta paljastui kukkakoristeinen balettiasu hameineen kaikkineen. Alunperin suunnittelimme tähän vaihtoon jonkinlaista kärkkärinpukemiskisaa, mutta sen ei uskottu kantavan tarpeeksi pitkään (ja kärkkäreiden pukeminen mahdollisimman nopeasti ei välttämättä ole tanssimisen kannalta hyvä asia). Niinpä päädyimme ratkaisuun, että raksakengät puetaan jo valmiiksi kärkkäreiden päälle. Tämä ei kuulu niihin asioihin, joita ihan välttämättä haluaisin kokea enää uudestaan. Ensinnäkin kenkien pitää olla monta numeroa ylisuuret, että varvastossut mahtuvat niiden sisään. Ja jos nyt kärkkärit eivät muutenkaan ole sieltä mukavimmasta päästä jalkineita niin ne ovat vielä epämiellyttävämmät, kun niiden päällä on kengät. Lisäksi tässä varustuksessa pitäisi sitten vielä pystyä tanssimaan. Puvustuksen toteuttaneet muotoiluakatemian opiskelijat ompelivat kyllä ystävällisesti kenkien sisään vaatimiani pehmusteita, ettei tämä jalkineyhdistelmä olisi hiertänyt ja painanut jatkuvasti.

Keep on Trockin' Copyright © 2014 Anna-Maria Pekkinen

Keep on Trockin’
Copyright © 2014 Anna-Maria Pekkinen

Raksaosuus oli selkeästi genreytymätöntä street-vaikutteista tanssia ja balettiosuus…niin siis tietenkin balettia. Jälkimmäinen piti sisällään inhoromanttisen adagion, pikkujoutsen-henkisen vivacen ja valssin. Ensimmäisillä treenikierroksilla tuntui, ettei nilkoissa mitenkään riitä voimaa loppuun asti, mutta talven kuluessa tekniikka hioutui ja voimaa tuli lisää. Olin itse lopulta tyytyväinen esitykseen mennessä saavuttamaani tasoon varvastekniikassa. Työsarkaa kyllä yhä riittää, mutta suhteutettuna liikemateriaaliin pystyin suoriutumaan siitä riittävällä laadulla. Yhdessä demo-esityksessä (kivilattialla tanssiessa) taittui toisen isovarpaan kynsi puolivälistä, mutta siitäkin selvittiin, eikä kynsi edes lähtenyt irti.

Yleisöltä tuli varsin runsaasti kiitosta muodonmuutoksestani raksamiehestä drag-balleriinaksi. Useamman kerran kuulin myös viittauksia Les Ballets Trockadero de Monte Carlo -ryhmään, mikä on tietenkin suurin mahdollinen kohteliaisuus mitä tulee miesballeriinoihin. Kun kyseessä on niin tarkasti määritelty taiteenmuoto kuin klassinen baletti, koen parodian vaativan myös taitoa. Jokainen aikuinen on yleensä nähnyt tarpeeksi monta huonoa Elvis-imitaattoria, etteivät ne enää aiheuta muuta kuin myötähäpeää. Mielestäni tässä yhteydessä on kyse samasta ilmiöstä. Katsojapalautteen perusteella drag-balleriinani kuitenkin lunasti paikkansa. Niin ja kyllähän joku niitä hyviä nilkkojakin muisti hehkuttaa.

Erityisesti opiskeluvaiheessa (ja miksei muutenkin) koen tärkeänä, että tanssijat oppisivat produktioista jotain uutta. Muuten esitysten pedagogiset ansiot jäävät aika köyhäksi. Omalla kohdallani varvastekniikan parissa työskentely ja lavadebyytti kärkkäreillä oli ehdottomasti arvokas kokemus.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s