Täytetyille Eläimille

Koreografia: Ville Nylén
Puvustus: Pauliina Ruhanen
Valot: Anne Salmi

”Se tietysti pitää sanoa, että mä en ole mikään hirveän hyvä nykytanssija.” Näin vastasin Ville Nylénin sähköpostiin, kun hän tiedusteli alkusyksystä halukkuuttani tulla tanssimaan hänen taiteelliseen opinnäytetyöhönsä. Olin kiinnostunut ja otettu kutsusta, mutta hyvin epävarma siitä olisinko minä tanssijana oikeasti sitä mitä koreografi tällaiseen teokseen haluaa. Tanssitaustani painottuu klassiseen balettiin ja showtanssiin, vaikka olen paljon muitakin lajeja – myös sitä nykytanssia – tehnyt.

Tapasimme syksyllä kerran tanssijoiden kanssa Nylénin luona kuunnellen teoksen musiikkia ja keskustellen teemoista. Minä, Terhi Hartikainen ja Anna Stenberg olimme fyysisesti läsnä ja Hanna Vilander Skypen välityksellä Brasiliasta. Porukka vaikutti heti hyvin innostavalta, mutta olin yhä huolissani omasta taitotasostani, koska muiden nykytanssikokemus vaikutti paljon syvällisemmältä.

Täytetyille Eläimille Fox Marttinen Copyright © 2014 Pauliina Ruhanen & Ville Nylén

Täytetyille Eläimille
Fox Marttinen
Copyright © 2014 Pauliina Ruhanen & Ville Nylén

Teoksen harjoittelu alkoi yksityissessioilla koreografin kanssa alkuvuodesta. Silloin epävarmuuteni alkoi karista, koska Nylénin selkeät tehtävänannot toivat työskentelyyn turvallisuudentuntua, vaikka työtapa oli minulle melko uusi. Lähdimme liikkeelle ulkopuolisuuden tunteesta ja siihen liittyvästä fyysisestä tilasta, jota aloin ohjatusti tanssin keinoin rakentaa. Jokaisen tanssijan omat tilat ovat nähtävissä teoksen aikana.

Siirryimme pian harjoittelemaan ryhmänä ja treenasimme yhdessä osittain Nylénin valmiina antamaa liikemateriaalia ja osittain improvisaatiopohjaisia kohtia. Teimme yhdessä ja pareittain erilaisia liiketehtäviä kuten rentona makaavan ihmisen liikuttelua, toisen tanssijan liikeimpulssien seuraamista, koskettamista, halaamista toisen pyrkiessä pois otteesta, naivistista liikettä… Lisäksi kirjoitimme itsestämme listan asioita rajaten loputa johonkin, jota emme haluaisi työparille kertoa. Kyseiset salaisuudet tanssitaan vuorotellen julki yhdessä kohtauksessa.

Täytetyille Eläimille Anna Stenberg Copyright © 2014 Pauliina Ruhanen & Ville Nylén

Täytetyille Eläimille
Anna Stenberg
Copyright © 2014 Pauliina Ruhanen & Ville Nylén

Intensiivisintä työskentely oli harjoitteluvaiheessa ja on yhä lavallakin Anna Stenbergin kanssa. L’ancre, la croix, le coeur -duetto on intiimi ja tunnemaailmaltaan hyvin henkilökohtainen, jolloin luottamuksellinen suhde kanssatanssijaan on välttämätön. Kohtauksessa nousee myös esiin väkivaltaisia ja hyväksikäyttöön viittaavia hetkiä, jolloin itselleni oli tärkeä tietää Stenbergin kokevan työskentelyolosuhteensa kuitenkin turvalliseksi. Raskaista teemoista ja voimakkaasta tunnelatauksesta huolimatta dueton tekeminen on ollut kuitenkin aina antoisaa ja tavallaan helppoa, koska yhteistyö Stenbergin kanssa on saumatonta ja hän antaa panoksellaan valtavasti energiaa myös omaan ilmaisuuni.

Musiikkina teoksessa kuullaan kokonaisuudessaan Ville Leinosen albumi Majakanvartijan Uni. Eräänlaista maailmanlopuntarinaa unen logiikalla toimivassa maailmassa maalaileva äänimaisema voi näyttäytyä katsojalle kantaaottavana, mutta uskon teoksen itsessään avaavan mahdollisuuksia monenlaiseen kokemiseen. Yleisö ei ole nimittäin asetettu katsomoon erilleen esiintyjistä vaan tuolien ollessa lavan reunoilla tulee myös teoksen maailma hyvin lähelle. Harjoitusyleisö on kommentoinut jalkojen juuressa liikkuvien tanssijoiden tekevän katsomiselämyksestä voimakkaan.

Täytetyille Eläimille Hanna Vilander Copyright © 2014 Pauliina Ruhanen & Ville Nylén

Täytetyille Eläimille
Hanna Vilander
Copyright © 2014 Pauliina Ruhanen & Ville Nylén

Työryhmän tärkeinä jäseninä ovat tanssintekijöiden lisäksi olleet puvustuksella opinnäytetyötään tekevä Pauliina Ruhanen ja valosuunnittelija Anne Salmi. On poikkeuksellista, että ei lavalla esiintyvät taiteilijat ovat olleet niin tiiviisti seuraamassa harjoituksia ja se on tuonut työryhmää merkittävällä tavalla yhteen. Ruhanen ja Salmi ovat auttaneet niin itse teoksen suuren kokonaisuuden suhteen että kaikissa pienissä arkisissa asioissa. Lisäksi Nylénin asiantuntija-apuna on ollut live art -taiteilija Johanna Tuukkanen, jolta olemme saaneet työprosessin aikana paljon hyödyllistä palautetta ja tukea.

Täytetyille Eläimille on herättänyt jo nimenä keskustelua ja se osoittaa suoraan siihen tosiasiaan, että teoksessa esiinnytään (myös) yleisössä kunniavieraina istuville täytetyille eläimille. Niiden mukanaolo on tullut musiikin teemoista ja pääsevät nuo harjoitusprosessin aikana paljon nähneet eläimet myös lavalle pyörähtämään.

Minulle Täytetyille Eläimille on ollut tanssijana merkittävät oppimiskokemus. Olen päässyt kokeilemaan uudenlaisia työskentelytapoja pitkän teoksen puitteissa ja löytänyt itsestäni ehkä odottamatontakin osaamista. Ensi-illassa tapahtunut yllättävä käänne yhden rekvisiitan suhteen toi hieman tarpeettoman kivuliaalla tavalla esille myös sen, että pystyn kantamaan odottamattoman tapahtuman lavalla ja pääsemään tilanteesta yli. Minulle tärkeäksi ilmaisua tukevaksi tekijäksi on myös tämän teoksen kohdalla noussut moniaistillisuus. Tanssiessa tietysti näkö-, kuulo- ja tuntoaisti ovat normaalistikin tiiviisti mukana, mutta Täytetyille Eläimille toi mukaan myös maku- ja hajuaistin. Syöminen lavalla on luonnollinen linkki makuaistiin, mutta hajuaistia tulee harvemmin hyödynnettyä. Minulle se tuli ensin mukaan alussa mainitsemaan omaan tilaani, jonka hajun tunnen joka kerta sitä luodessani. Toinen keskeinen hetki on Stenbergin kanssa tanssimani duetto, jossa liikutan käsiä hänen hiuksissaan. Hiuksista tulevan tuoksun aistiminen tanssiessa auttaa viemään ilmaisua uudenlaiselle aktiivisuuden tasolle.

Ville Nylénin tavoittelema läsnäololla kommunikointi on tullut työskentelyn myötä erottamattomaksi osaksi lavalla oloa. Todella merkittävänä tukena tässä prosessissa ovat olleet Hartikainen, Vilander ja Stenberg, joiden kanssa työskentely on aina täysipainoista ja heidän osaamisensa on nostanut myös oman esiintymiseni tasoa merkittävästi. Siitä olen kanssatanssijoilleni syvästi kiitollinen.

Theseus: Täytetyille Eläimille: Raportti taiteellisesta opinnäytetyöstä
Theseus: Täytetyille eläimille – Puvustus tanssiteokseen käyttäen luovia kaavoitusmenetelmiä

Täytetyille Eläimille Copyright © 2014 Pauliina Ruhanen & Ville Nylén

Täytetyille Eläimille
Copyright © 2014 Pauliina Ruhanen & Ville Nylén

Mainokset

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s