Päivi-Mirjam Laukkanen: Floor-Lattia

Koreografia: Päivi-Mirjam Laukkanen ja tanssijat
Tanssijat: Janna Loukas, Maija Mämmi ja Päivi-Mirjam Laukkanen

Muista Lähtölaukaus-festivaalin teoksista poiketen Päivi-Mirjam Laukkasen Floor-Lattia ei ole taiteellinen opinnäytetyö vaan ennemminkin tutkimusprojektin demo. Nimensä mukaisesti keskiössä on tanssijan oleellinen työväline – lattia. Laukkanen kertoi innostuneensa nykytanssin lattiatekniikasta Jarkko Mandelinin kurssilla ja saaneensa hiljattain myös uusia eväitä ollessaan vaihto-opiskelemassa Islannissa.

Alussa Laukkanen esittelee luennonomaisesti ja hieman ironisella twistillä työvaiheita ja neljää pääteemaansa: energia, keho, akrobatia ja kontakti. Jokaisen aiheen ympärille on rakennettu yksi kappale. Varsinaista teoksellista kaarta ei siis ole pyritty luomaan vaan kyseessä on enemmänkin jäsennelty kokonaisuus.

David Zambranon flying low -tekniikasta vaikutteita ottanut ensimmäinen osa tuo kolmen tanssijan voimalla hyvin intensiivisen dynamiikan ja hallitun riskinoton lavalle. Tanssijat liikkuvat tehokkaasti ja samalla hyvin tilatietoisesti. Vauhdista huolimatta missään vaiheessa ei herää pelkoa tanssijoiden törmäämisestä toisiinsa, koska tekeminen on kirkasta ja selkeää. Toisessa osassa tyyli muuttuu pehmeämpään suuntaan ja liikkeestä tulee enemmän tanssijoiden itsensä näköistä. Janna Loukas vakuuttaa vaivattoman kevyellä pyörimisellään ja Maija Mämmin liikkuminen huokuu rehellistä dynaamisuutta.

Päivi-Mirjam Laukkasen kiinnostus lattiatekniikkaan vaikuttaa luonnolliselta, koska hän on selvästi voimakas tanssija. Kolmannen osan akrobaattisuus tuo enemmän kehon painoa käsien varaan sekä sisältää myös break dancen footworkin kaltaista liikemateriaalia. Mielestäni tällainen työskentely olisi kaikille tanssijoille hyvin suotavaa, koska monet tanssilajit ovat jalkapainotteisia ja yläraajat jäävät paitsioon. Viimeinen osa sukeltaa kontakti-improvisaation maailmaan ja on ehkä Floor-Lattia -kokonaisuuden tunnelmallisin osa. Särisevä musiikki ja Laukkasen käsin ohjaama hieman värisevä valo luovat vanhan mykkäfilmin henkeä. Loukas ja Mämmi aloittavat jopa intiimin rauhallisesta tunnelmasta ajautuen melkein tappelun aggressiivisuuteen, jota pidin kiinnostavana katsoa.

Vaikka olisi ollut mielekästä nähdä jonkinlainen yhdistelmä lattiatekniikan teemoista, eritelty esitystapa tässä yhteydessä oli tutkimustarkoitusta palveleva. Puvustuksellisesti tummat asut olivat hetkittäin hieman epäkiitolliset, koska olisin mielelläni halunnut erottaa etenkin tanssijoiden jalkaterät mustasta tanssimatosta. Tanssinopettamiseen liittyvä tutkimus on myös ei-akateemisella tasolla hyvin suotavaa ja valmistuvalle tanssinopettajalle se voi antaa mielekkään mahdollisuuden jäsentää omia opetustapojaan ja löytää perusteluja käyttämälleen metodiikalle. Erityisesti kuntoliikunnan mennessä kokoajan enemmän standardoituun Les Mills -tyyliseen suuntaan, on tanssitaiteessa mielestäni hyvä kyseenalaistaa totuttuja käytäntöjä ja etsiä itselleen soveltuva työtapa.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s