Anna Stenberg: Pahana tapana

Koreografia: Anna Stenberg
Tanssijat: Päivi-Mirjam Laukkanen, Oona Leinonen, Sonja Tamminen ja Rosa Virkki

Pahana tapana Copyright © 2014 Anna Stenberg & Maija Mämmi

Pahana tapana
Copyright © 2014 Anna Stenberg & Maija Mämmi

Tanssitaiteilija Sannamaria Kuula sanoi hiljattain, että jotkut teokset ovat kuin yhden illan juttuja ja toiset jäävät vaivaamaan pitkäksi aikaa. Yrittäessäni purkaa osiin, mitä koin nähtyäni Anna Stenbergin Pahana tapana, oli minun lopulta antauduttava Kuulan retoriikalle: tämä ei ollut yhden illan juttu.

Pahana tapana on itsellinen teos, vaikka sen juurilta on kasvanut toinenkin koreografia. Anna Stenberg ja Inka-Leea Hakkarainen olivat rakentaneet yhdessä sarjan improvisaatiotehtäviä, jotka he lähettivät neljälle tanssijalle eri puolille maailmaa. Videovastauksien pohjalta he alkoivat suunnitella erillään omia teoksiaan – tavoitteena nähdä millaisia eroja tai yhtäläisyyksiä niiden välille syntyisi.

Lavaa hallitsevana elementtinä on neljä katosta lattiaan asti roikkuvaa metalliketjua. Tunnelma on kolkko ja metallisen kylmänä se myös säilyy. Teoksen alussa tanssijat lähestyvät omaa ketjua lempeästi kasvoillaan ja nopeasti käy selväksi, että suhde ketjuun täytyy olla hyvä. Siitä tulee erilaisten käyttötapojen myötä elimellinen osa tanssia vangitsematta sitä kuitenkaan liiallisesti. Stenberg on löytänyt hyvän tasapainon missä suhteissa tanssi liikkuu tilassa ja milloin on sidottuna ketjuun.

Katsojan vaarana on jäädä ihailemaan ketjuissa tapahtuvaa kangas-tyyppistä ilma-akrobatiaa toiminnan tasolla, mutta sen taakse kätkeytyy kausaliteettia ja heiluriliikkeen myötä yksi asia johtaa toiseen. Minulle Pahana tapana esittelee ihmisten individualismin hyvissä ja huonoissa muodoissaan. On asioita, joita teemme kotimme omassa rauhassa ja jotka ovat hyväksi meille, mutta eivät hyväksyttäviä julkisesti. Stenberg asettaa eteeni näkymän, jossa omat touhut työnnetään väkivaltaisella ryhmäkurilla niin syvälle kurkkuun, ettei yksilölle jää hengitystilaa. Eihän nyt ihan mitä tahansa voi sietää? Sen kysymyksen ääreen katsoja tuodaan pohtimaan omaa sietämistään ja sietämättömyyttään.

Tanssijoiden olemisen tapa tuo heidät selvästi esille yksilöinä, vaikka mukana on muodostelmatyyppisesti liikkuvia kohtauksia. Joidenkin unisonojen kohdalla pieni putsaamisen puute korostaa tätä ilmiötä. Stenberg käsittelee teoksessaan persoonallisuus- ja identiteettikysymyksiä – miksi hakeudumme jonkun ihmisen seuraan tai emme voi sietää ihmisiä, joissa on omia piirteitämme. Katsoessani tanssijoita tämä kysymys lävähti kasvoilleni tutun ongelman muodossa: miksi jään ryhmäkoreografiassa seuraamaan jotain tanssijaa? Kyse ei ole aina välttämättä tanssijan taidokkuudesta, viehättävyydestä tai ilmaisusta, mutta joitakin ihmisiä on vain pakko katsoa. Ja joku toinen yhtä osaava ei ole ollenkaan mielenkiintoinen. Pahana tapana toi minulle tanssijan kiinnostavuuden avoimuuden kautta esille ja huomasin kerta toisensa jälkeen katseeni kääntyneen Oona Leinosen peittelettömään ilmaisuun.

Anna Stenberg ei päästä katsojaa aivan helpolla, mutta ei myöskään tanssijoitaan. Lyhyen harjoitusperiodin aikana tanssijat ovat saavuttaneet yllättävän varman yhteisymmärryksen ketjun kanssa työskennellessä. Iskuilta ei varmasti välty yhdessäkään esityksessä, joten kunnioitettavaa on miten tanssijat eivät vaikuta väistävän tai varovan lähellä heiluvia ketjuja.

Pahana tapana on kokonaisuutena riisuttu, paljas ja selittelemätön. Lähtölaukaus-tanssifestivaalilla se esitettiin yhdessä samasta koreografisesta lähtökohdasta tehdyn Inka-Leea Hakkaraisen JälkeenJääNyt-teoksen kanssa. Yhdistelmänä mielenkiintoiselle teosparille Stenberg antaa omalla panoksellaan luut, joiden päälle Hakkarainen tarjoaa lihan.

Theseus: ECHOES – KAIKUJA: Raportti kahden taiteellisen opinnäytetyön muodostamasta teosillasta

2 kommenttia artikkeliin ”Anna Stenberg: Pahana tapana

  1. Paluuviite: Inka-Leea Hakkarainen: JälkeenJääNyt | Faux Pas

  2. Paluuviite: Anniina Rinne: KOOMA | Faux Pas

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s