Ahonen, Anttila, Jalkanen, Jouhtinen, Kontunen, Renvall, Suhonen, Vainio: Tanssioppilaan kirja

Suomenkielinen nuorille tanssioppilaille suunnattu kirjallisuus ei ole kovin runsaslukuista. Erityisesti puhuttaessa jostain muusta kuin Anniina-balleriinasta tai muusta ensisijaisesti viihteellisestä materiaalista. Tanssioppilaan kirja on mitä ilmeisemmin tehty hyvin asiapainotteiseksi tietopaketiksi täyttämään tätä aukkoa.

Tanssioppilaan kirja on osa Opetushallituksen oppimateriaaleja, joten sen sisältöä voinee pitää faktoihin perustuvana ja melko yleispätevänä. Tekijälista koostuu varsin nimekkäästä joukosta tanssin ja siihen lähteisesti liittyvien alojen ammattilaisista: Jarmo Ahonen on kansallisbaletin ja olympiajoukkueenkin kanssa työskennellyt fysioterapeutti, Eeva Anttila on tanssipedagogiikan professori Teatterikorkeakoulussa, Tiina Jalkanen on tanssija-koreografi-tanssinopettaja, Anne Jouhtinen on sekä fysioterapeutti että tanssin alan moniottelija, teoksen toimittanut tanssinopettaja Kaija Kontunen on pitkäaikainen Suomen Tanssioppilaitosten liiton hallituksen jäsen ja tutkija Tiina Suhonen on Suomen tanssihistorian opetuksen pioneeri. Vain kirjan musiikkiosion kirjoittaneesta Laura Vainiosta ja tanssihistorian osioon osallistuneesta Hanna Renvallista ei löytynyt syvällisempää tietoa.

Teoksen kohdeyleisönä ovat kouluikäiset tanssioppilaat. Sanoma pyritään ilmeisesti tuomaan henkilökohtaiseksi sinä-muotoisella kirjoittamisella, mikä on aikuiselle lukijalle ajoittain tuskastuttavan naiivia. Semantiikan kannalta yritys kirjoittaa ”juuri sinulle” on turhan läpinäkyvä, mutta en osaa sanoa miten se uppoaa nuorempaan lukijaan. Tiedolliselta sisällöltään Tanssioppilaan kirja tavoittaa kiitettävän laajuuden ja tarkkuuden. Erillisissä osoiossa perehdytään lihashuoltoon, ruokavalioon, tanssin tuntemukseen, balettitunnin rakenteeseen ja sanastoon, musiikin tuntemukseen sekä taidetanssin historiaan. Muutaman kielellisen kömmähdyksen tosin olisi toivonut kolmanteen painokseen mennessä korjatun. Esimerkiksi niskaranka ei ymmärtääkseni ole edes olemassaoleva sana – kyseisen rakenteen nimi on kaularanka.

Tiedollinen anti tanssiin liittyvistä ilmiöistä on todella runsas ja siten pidän kirjaa hyvin arvokkaana oheismateriaalina erityisesti tavoitteellisesti (useamman kerran viikossa) treenaaville koululaisille ja miksei myös lukioikäisille tanssijoille. Myös tanssinopettajat voivat hyötyä kirjaan sisällytetyistä tehtävistä, joita voi soveltaa tuntikäyttöön. Lihasryhmittäin esitellyt voima- ja venyvyysharjoitukset sekä niiden merkitykset ovat myös kenelle tahansa tanssijalle hyvää tietoa.

Vaikka teos mainitsee myös muiden tanssilajien ilmiöitä, on se selvästi kallellaan klassisen baletin maailmaan. Kirjassa puhutaan lyhyesti seuraavasta osasta, jonka tarkoitus on kartoittaa tarkemmin 1900-luvun tanssia. Vielä sellaista ei ainakaan tietääkseni ole julkaistu. Tanssitunnin rakennetta ja tapakulttuuria katsellaan pitkälti baletin näkökulmasta. Vaganova-metodiin pohjautuva tunnin kulku kuvaillaan seuraavasti:

Alaluokilla lämmittely liikuntaleikeillä tai -peleillä

Valmistava harjoitus kasvot tankoon päin (esimerkiksi hitaat tendut)

Tangossa:
1. Plié
2. Battement tendu
3. Battement tendu jeté
4. Rond de jambe par terre
5. Battement fondu
6. Rond de jambe en l’air
7. Battement frappé
8. Battement développé (adagio)
9. Petit battement
10. Grand battement
(11. Venytykset)
(12. Nopeat jetét tai relévét tankoon päin)

Keskilattialla:
1. Port de bras ja lyhyt adagio (esimerkiksi temps lié)
2. Tangossa tehtyjä harjoituksia (esimerkiksi tendu, jeté, fondu…) yhdistettynä askeliin
3. Suuri adagio ja suuret piruetit
4. Grand battement

Hypyt (allegro):
1. Pienet hypyt
2. Keskisuuret hypyt
3. Suuret hypyt

Varvastekniikka

Tässä yhteydessä, tehtävänantonani ollessa lastentanssitunnin suunnittelu, en lähtisi tanssin varhaiskasvatuksessa liikkeelle aivan näin teknisestä asetelmasta. Tanssioppilaan kirjan sisältö antaakin paremmin suuntaviivoja hieman vanhemmille tanssijoille, jotka ovat selvästi painottamassa opintojaan klassiseen balettiin.

Tanssioppilaan kirja on erinomainen kokonaisuus tanssitietoutta kouluikäisille tanssioppilaille. Tanssinopettajalle se on osittain hyödynnettävissä, mutta tällä hetkellä työn alla olevalle ikäryhmälle se ei minun kohdallani anna erityisesti eväitä. Kiinnostuin kuitenkin sitä lukemaan, koska tiedän kirjaa käytettävän joissain tanssioppilaitoksissa oheismateriaalina ja olen ollut yhden kirjoittajan oppilaana itse.

Tämä teksti on osa lastentanssin opettamisen opintojani. Olen kommentoinut kirjaa valmiin kysymysrungon pohjalta.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s