Paula Salosaari: Multiple Embodiment in Classical Ballet

Tanssitaiteen tohtori Paula Salosaaren väitöskirja Multiple Embodiment in Classical Ballet – Educating the Dancer as an Agent of Change in the Cultural Evolution of Ballet vuodelta 2001 pureutuu balettitanssijoiden opettamisen ja ammatin vaatimusten epäsuhtaan. Lähtökohtana tutkimukselle on ollut Salosaaren oma turhautuminen toistoon klassisen baletin opetuksessa.

”After studying and teaching ballet professionally for over 20 years, I began to feel frustrated with the continuous repetition in ballet training, both when dancing myself and when teaching ballet. Doing the same movements over and over again began to lack freshness and excitement.”
-Paula Salosaari-

Väitöskirjassaan Salosaari kuvailee, ettei perinteinen mallioppimisen tapa baletissa vastaa enää niitä vaatimuksia, joita nykykoreografit tanssijoille asettavat. Esimerkkinä hän käyttää useissa yhteyksissä tunnettua nykybalettikoreografia William Forsythea. Salosaari myöntää tradition tärkeyden, mutta haluaa löytää tavan opettaa, joka valmistaisi tanssijoita myös olemaan osana koreografian syntyä.

”With increased democracy and accepting the dancer as a team member rather than an instrument to play the dance, some contemporary choreographers give the dancer more and more responsibility and freedom in creating the work with the choreographer.”
-Paula Salosaari-

Paula Salosaaren väitöskirja on yli kymmenen vuotta vanha, mutta aihe on yhä ajankohtainen ajateltaessa pedagogiaa ja sen tavoitteita. Eilen The New York Timesin kolumnissa ”Need a Job? Invent It” Thomas L. Friedman kirjoittaa Tony Wagnerin ajatusten pohjalta siitä vastaako koulutus työelämän tarpeita. Balettitanssijan ammatin sisältö ja vaatimukset ovat muuttuneet 1900-luvun alusta, joten Vaganovankin hyvä metodi vaatii ajanmukaista hienosäätöä.

Salosaari lisää väitöstutkimuksessaan opetukseensa elementtejä, jotka ovat tuttuja nykytanssin maailmasta: improvisaatiota ja kompositiota. Niihin hän lisää mielikuvia tilasta, tilajännitteestä, projektiosta, painonsiirrosta, suunnista… Koeoppilaina olevat tanssijat suhtautuvat tehtäviin eri tavoilla ja oppilaiden reaktioita Salosaari huomioi yllättävällä tarkkanäköisyydellä sekä ihailtavalla hienotunteisuudella.

”Learning by rote may well be a positive experience for a dance student. He may be aware of fast technical improvement, enjoy the security of the classroom conventions and the belonging into a homogenous group.”
-Paula Salosaari-

Tutkimuksessa ilmenee kuitenkin, että opetuksen uusien elementtien myötä tanssiin löytyy uusia nyansseja ja tanssijat kokevat niin teknisesti kuin ilmaisullisesti heitä eteenpäin vieviä valaistumisen hetkiä. Perinteinen opetustapa painottaa tanssitekniikan viilaamista ja ilmaisun olevan jotain, jonka voi myöhemmin lisätä siihen päälle. Tämä ajattelutapa Salosaaren mukaan voi tehdä tanssijan sokeaksi liikkeiden ilmaisulliselle arvolle.

”The fact that some dancers initially had felt ballet as artificial and had difficulty in diving into the lived or pre-reflective experience of ballet, may be explained by the strong old conventions and arbitrary signs in ballet. ‘In ballet I put on a form.’ Does that not mean that in her ballet practice, contrary to her contemporary work, the signs are arbitrarily produced rather than experientially sought?”
-Paula Salosaari-

Minulla on ollut etuoikeus olla tohtori Salosaaren oppilaana ja olen huomannut erityisesti monien nykytanssijoiden löytävän hänen metodinsa kautta kosketuspinnan balettiin. Jos baletin on kokenut ”muotoon pakottavana” tai ”keinotekoisena”, on Salosaaren opetustavan kautta voinut nähdä baletin uudella tavalla. Useamman vuoden balettikokemuksella minulle on taas avautunut laadullisia mahdollisuuksia. Olen tähän asti ollut juuri niitä oppilaita, jotka ovat nauttineet (ja yhä nautin) baletin säännönmukaisuudesta ja kurinalaisuudesta.

”The vocabulary and the formal features are always present in ballet. One could see them as the heart of ballet, the part that, according to Forsythe, never gets dated. Therefore I find it a suitable beginning for the re-vitalisation of the art form. It is also the formal vocabulary, which is dealt with in the ballet class. By indicating to the dance students that dancing the vocabulary is artistic practice, and by giving them the traditional vocabulary as an experience of art, we give them the understanding that we are learning a living art form rather than a virtuosic form of gymnastic movement on top of which a later artistry can be built.”
-Paula Salosaari-

Paula Salosaari rakentaa väitöstutkimuksessaan tieteellistä pohjaa opetusmetodologialleen, jota hän kutsuu nimellä multiple embodiment. Tutkimusprosessin aikana hän testaa menetelmiään löytäen oppimisen esteitä ja nähden tanssijoiden valaistumiskokemuksia. Minulle väitöskirjan lukeminen oli todella miellyttävä kokemus, joka selitti merkittävällä tavalla Salosaaren opetustapaa ja avasi aivan uudella tavalla baletin mahdollisuuksia. Kysymyksenä heräsi se, mitä Salosaari itsekin esittää jatkotutkimuksen aiheeksi: Minkä ikäisille tanssinopiskelijoille tämä opetustapa parhaiten soveltuu? Millaiset olisivat pitkän aikavälin opetustulokset?

”All teaching aims at eventually producing culturally aware and active agents in ballet. This does not mean that students spend all classroom time interpreting and composing. But it does mean certain attitudes in teaching. It means keeping the goal in mind from day one. It means opening attention to various motivations in the same movement as early as possible in the learning. It means always respecting questioning of the tradition when the experience of the learner so demands. It means a dialogical relationship between teacher and learners so that individual voices are accepted.”
-Paula Salosaari-

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s