Kuinka jazztunti pelasti päiväni

Minulle tyypilliseen tapaan en ollut ollenkaan väsynyt, vaikka kello oli jo pitkälle yli puolenyön. Päätin kuitenkin jossain vaiheessa mennä vähän kuin velvollisuudentunteesta sänkyyn. Seurauksena oli hyvin levottomasti nukutut muutaman tunnin yöunet. En aamulla herännyt Gregor Samsan tapaan suunnattomana syöpäläisenä, mutta luultavasti yhtä riemuissani ja pirteänä.

Edessä oleva päivä tuntui jo ajatuksen tasolla kovin pitkältä ja raskaalta näyttävä viikko toimi vielä melkoisena myllynkivenä maanantaiaamun kaulassa. Sain itseni kohtuulliseen aikaan koululle, mutta tällaisena aamuna ei luultavasti pidempikään lämmittelysessio olisi saanut mieltä heräämään kehon mukana. Jollain tahdonvoimalla rämmin läpi ensimmäisen aamutreenin.

Täydellisen suunnanmuutoksen päivälle kuitenkin tarjosi aamupäivän toinen tunti. Jazztanssin opettajallani on yleisestikin minuun selvästi energisoiva vaikutus, mutta nyt se oli aivan omaa luokkaansa. Tanssiminen tuntui heti tunnin alusta lähtien hyvältä ja olisin jaksanut jauhaa sarjoja läpi loputtomiin. Asiaan vaikutti opettajan reipas meininki, mieluisa materiaali, hyvä tanssiseura ja mukava tunnelma ryhmän kesken. Kun kaikki palaset loksahtavat kohdalleen, on tanssista nauttiminen ekstaattista. Jazztunnilta lähtenyt hyvä tunnelma kannatteli koko päivän ajan ja edessä oleva viikko pitkine päivineen ei tunnu enää ollenkaan niin raskaalta.

Minulle tämä oli koulutunti, mutta yksittäisen harrastuskerran vaikutusta ihmiseen ei pitäisi väheksyä. Kyseessä ei tarvitse välttämättä olla tanssi tai muu liikunta. Vuosien treenaamisella on omia näkyviä vaikutuksia ihmisen elämään, mutta joskus yksi yhdeksänkymmenminuuttinen voi tuoda esille aivan toisenlaisia seurauksia.

Liikunnan kohdalla puhutaan hyvin paljon siitä miten paljon on riittävästi ja kuinka monta minuuttia viikossa pitäisi liikkua, jotta saavutettaisiin yhteiskunnallekin hyvin arvokasta hyvinvointia. Tietysti ihannetilanteessa ihminen liikkuu omasta halustaan tarvittavan määrän. Vaikka ei tutkimusten suosittelemia määriä tavoittaisi, kannattaa muistaa jokaisen liikuntakerran olevan kuitenkin parempi kuin kokonaan ilman. Ja harrastuksen – oli sen muoto mikä tahansa – tuottaessa iloa ollaan tärkeän asian äärellä. Hirveässä stressissä hölkkääminen voi terveyshyötyjen osalta jäädä vähäiseksi vaikka kaloreita palaisikin.

Hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan (uutinen Young Girls See Self-Image Soar in Dance Class ja abstrakti) nuorilla tytöillä 8 kuukauden tanssi-interventio kohensi terveyttä ja vaikutukset olivat merkittäviä vielä lähes kahden vuoden päästäkin. Stressi ja psykosomaattinen oireilu väheni sekä suurin osa koehenkilöistä piti kokemusta muutenkin positiivisena. Näillä eväillä rohkenen väittää aamuhetken jazztunnelmissa antaneen taas joitakin päiviä lisää elämään.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s